چهره ماندگار رشته ریاضیات کشور: آموزش و پرورش در تدریس ریاضی، عملکردی ضعیف دارد
دکتر مهدی بهزاد در گفتوگو با مردمنو، با
اشاره به عدم حمایت کافی دولت از معلمان، اظهار داشت: دولت ایران نیز مانند
کشور ژاپن، باید بهترین حقوق را برای معلمان در نظر بگیرد، زیرا امروزه
امرار معاش به یکی از فاکتورهای اساسی جامعه ما تبدیل شده است.
مؤسس
انجمن ریاضی کشور، با بیان اینکه تدریس ریاضی در کلاسهای مدارس، تنها
معطوف به حل چند قضیه و اثبات نیست، ابراز داشت: معلمان، پس از تصحیح اوراق
امتحانی دانشآموزان بایستی نقاط ضعف هرکدام را شخصا به آنها گوشزد
نمایند.
این استاد دانشگاه، در ادامه به امتحانی که در سالهای گذشته
بین دانشآموزان مقاطع ابتدایی جهان برگزار شده بود، اشاره نمود و افزود:
متاسفانه ایران در این امتحان، از آخر مقام دوم را به دست آورد، که همین
امر نشان از ضعف تدریس ریاضی در آموزش و پرورش ایران دارد.
پدر علم
گراف ایران، در بخش دیگری از سخنان خود به تغییر شیوه جذب دانشجویان دوره
دکترا (P.H.D) اشاره کرد و گفت: نقد عمدهای که درخصوص تدریس ریاضی و
سرفصلهای آن در آموزش عالی وجود دارد، تغییر شیوه جذب دانشجویان دکترا و
اعضای هیئت علمی است، که به نظر من به هیچ عنوان شایسته نیست.
بهزاد
ادامه داد: در دورههای گذشته دانشگاهها کنکور مجزایی برای دوره دکترا
برگزار میکردند که طی آن متقاضیان تحصیل در این دوره، پس از پذیرفته شدن
در کنکور و مصاحبه علمی به عنوان دانشجوی مقطع دکترا شناخته میشدند، اما
امروزه متقاضیان باید در وزارت آموزش عالی ثبتنام کنند و سپس در یک کنکور
متمرکز شرکت نمایند، در حالی که اساتید دانشگاهی که اقدام به پذیرش دانشجوی
دکترا میکنند، باید آخرین اطلاعات متقاضیان و ریز نمرات دوره
کارشناسیارشد دانشجویان را بررسی نمایند.
این چهره ماندگار ریاضی،
همچنین به نحوه استخدام اساتید به عنوان اعضای هیئت علمی نیز پرداخت و بیان
داشت: در سالهای گذشته، افراد فارغالتحصیل دوره دکترا به واحدهای
دانشگاهی مراجعه و پس از گزینش و سخنرانی درخصوص رشته مورد نظر و براساس
نیاز واحد مربوطه به استخدام آن دانشگاه درمیآمدند، در حالی که در سالهای
اخیر، فارغالتحصیلان باید در وزارت آموزش عالی ثبتنام کرده و بعدها
براساس نیاز دانشگاهها به عنوان هیئت علمی انتخاب شوند.
بهزاد که به
دعوت خانه ریاضیات دانشگاه علوم پایه در این نمایشگاه حضور داشت، به
محدودیتهای موجود در سیستم علمی کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه
به اینکه استعدادهای بسیار درخشانی در زمینه ریاضیات در ایران وجود دارد و
دانشآموزان و دانشجویان در المپیادهای دانشآموزی و دانشجویی حایز عناوین
برتر میشوند، اما متاسفانه تعداد زیادی از بهترین استعدادها جذب
دانشگاههای خارج از کشور شده و مهاجرت میکنند و پس از گذشت حضور طولانی
مدت این استعدادها در خارج از کشور، عملا با فرار مغزها مواجه میشویم.
مؤسس
انجمن ریاضی کشور درخصوص علت مهاجرت این افراد بیان داشت: بررسی دلایل
مهاجرت این افراد، نیاز به مطالعات اجتماعی همهجانبه دارد، اما این مسلم
است که در دانشگاههای خارج از کشور، امکانات مناسبی برای این افراد مهیا
شده و از سوی متولیان تشویق میشوند.
وی ادامه داد: علم ریاضیات حد و
مرز ندارد و خاص یک منطقه جغرافیایی ویژهای نیست، همانطور که شیوه تحصیل
در سیستم واحدی را از کشورهای خارجی اخذ کردهایم و آن را در دانشگاههای
کشور راهاندازی نمودهایم، باید از برنامههای درسی این کشورها و اطلاعات
به روز آنها نیز استفاده کنیم.
بهزاد، در پاسخ به سؤالی درخصوص جایگاه
ایران در رشته ریاضیات در جهان گفت: انجمن ریاضی ایران، جزو قدیمیترین
انجمنهای علمی در ایران میباشد که در سال 1350 به ثبت رسیده و پس از
سالها فعالیت به عضویت اتحادیه جهانی ریاضیات درآمده است، اعضای این
اتحادیه که انجمنهای ریاضی کشورهای دیگر هستند به 5 کلاس تقسیم میشوند که
بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا، جزو کلاس پنجم طبقهبندی شدهاند.
این
استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه ایران با حضور در کلاس اول، فعالیت خود
را در این اتحادیه آغاز کرد، یادآور شد: هماکنون ایران در کلاس سوم این
اتحادیه میباشد که این ارتقا نشان از وضعیت مطلوب ایران در این رشته علمی
در جهان است.
وی، درخصوص نحوه ارتقای انجمنها در کلاسهای اتحادیه
گفت: ابتدا بایستی اعضای شورای اجرایی انجمنها، تقاضای ارتقای کلاس را به
اتحادیه داده و سپس اطلاعات جامع و کاملی را نیز به اعضای شورای اتحادیه
بدهند تا درخواست انجمن به رأی گذاشته شود.
بهزاد، همچنین درخصوص کتاب
تازه منتشر شده خود به نام «افسانه پادشاه و ریاضیدان» گفت: این کتاب را با
همکاری نغمه ثمینی، نمایشنامه نویس و مدرس تئاتر در قالب نمایشنامه
نوشتهام که در آن چندین معما مطرح شده است و تمامی شخصیتهای آن نیز خیالی
میباشند.
وی ادامه داد: فکر تالیف و تدوین این نمایشنامه، با
نامهای از سوی پروفسور پاخر که رئیس خانه ریاضیات گیسن آلمان میباشد،
آغاز شد.
این استاد ریاضیات گفت: معما برای عموم افراد جذابیت خاصی دارد و اساس پیشرفت ریاضیات نیز در گرو همین معماهای ریاضی است.
کتاب «افسانه پادشاه و ریاضیدان» توسط این استاد ریاضی در سال جاری و از سوی نشر دیبایه روانه بازار کتاب شده است.
مریم مرادخانی گزارش گر روزنامه ي مردم نو زنجان
من علی بازوبندی دبیر ریاضی در بخش تحت جلگه از توابع شهرستان نیشابور در خراسان رضوی هستم . این وبلاگ را با هدف هم فکری با همکاران در امور مربوط به تدریس ایجاد کرده ام .